Historie warte poznania

Manga, anime, colplay

Jest wiele miejsc w Japonii poświęconych mandze, ale dwa z pewnością są istotne dla jej fanów: Go Nagai Wonderland Museum w Wajima (na japońskim półwyspie Noto) oraz International Manga Museum w Kyoto.  Najbardziej zaś „mangowym” miejscem w Japonii jest tokijska dzielnica Akihabara.

Jeżeli dać wiarę w to, że ponad połowa Japończyków jest szczerymi miłośnikami mangi, to otrzymujemy 65 mln specjalistów w tej dziedzinie. Prawie dwa razy tyle co wszystkich mieszkańców Polski. Nie podejmujemy się zatem tłumaczyć na czym manga i anime polegają, bo i u nas parę tysięcy osób są w tym biegłe.

  

Aby się przekonać o sile mangi wystarczy (dyskretnie) podejrzeć co w komórkach przeglądają Japończycy. Jeżeli nie liczyć portali społecznościowych i komunikatorów, to w większości będą to historie w stylu anime. Co odróżnia pojęcie manga i anime? Najprościej rzecz ujmując manga jest opowieścią komiksową, o określonym, dynamicznym charakterze, anime zaś to sposób malowania, który podkreśla ekspresję tej narracji. Mangi są wydawane jako czarno-białe komiksy, nie wliczając okładek lub niezbyt długich opowieści dla dzieci. Japońska manga cieszy się wielkim, międzynarodowym uznaniem i jest uwielbiana przez miliony fanów na całym świecie.

Przyzwyczajeni do europejskich herosów odnajdziemy tu odpowiednik naszego Zorro (lub Janosika), Arsena Lupin, Herkulesa czy Joanny D’Arc. Mangowi bohaterowie mają te same cele, nawet te same metody działania . Ale są też i personifikacje żywiołów, które żyją pozornie wśród nas. Są mądre zwierzęta i rośliny oraz bezmyślni ludzie. Czasami odwrotnie. Wszystko to się przenika, miesza i dąży do – nie do końca zrozumiałego przez nas – celu. Bardzo często konkretne opowieści stają się receptą na określone problemy np. dziecięcą samotność (jak w „Totoro” -na zdj. poniżej pluszowy Totoro oraz ręczniki w różnych rozmiarach z jego podobizną) czy poczucie inności w grupie („Herosi z akademii”).

  

Ogólnie rzecz ujmując historie mangowe dzielą się na: opowieści dla dziewcząt (shojo manga), dla chłopców (shonen maga), dla młodych mężczyzn (seinen manga) i dla kobiet (josei manga). Są też odłamy mangi erotycznej, a nawet zahaczającej o rozmaite wynaturzenia seksualne – nie są to jednak tak popularne jak się głosi, rodzaje mangi.

Podział ten nie jest ostry stąd wielu dorosłych, nawet bardzo dojrzałych ludzi fascynuje się od lat losami tych samych bohaterów, których wielbili przed laty. Nie pozwala im się dzięki temu w pewnym, mentalnym, sensie zestarzeć. Takich uniwersalnych – a przez to absolutnie w Japonii kultowych – bohaterów mangi jest sporo. Filozofujący miś Rilakkuma (znany także w Europie) obchodzi 15 urodziny i od tylu mniej więcej lat jest hołubiony przez odbiorców.  Podobnie grupa z serii komiksów i filmu animowanego „Czarodziejki z księżyca”. Mniej (lub w ogóle) nieznani w Europie bohaterowie jak Anpanman, Totoro, Domo-kun, Big-3 i wielu innych mają tu swoje osobne festiwale, święta, a przez cały rok: sklepy z akcesoriami. Żeby się „nie opatrzyli” – na potrzeby sprzedaży – niektórzy są rozmaicie ubierani lub przebierani, dostają towarzyszy, produkowani są w wielu wymiarach i z wielu rozmaitych materiałów (na zdj. poniżej Domo-kun w dwóch odsłonach 🙂 ).

  

W kwietniu 2003 roku pracownicy z Uniwersytetu Kyoto Seika zaproponowali samorządowi w Kyoto plany stworzenia Międzynarodowego Muzeum Mangi. Dzięki wyrozumiałości i aktywnej pracy okolicznych mieszkańców, którzy zgodzili się przenieść dużą, z imponującymi tradycjami szkołę podstawową do innej lokalizacji, w to miejsce powstało muzeum (zdj. poniżej z lewej). Zostało otwarte niezwykle hucznie w listopadzie 2006 roku. Działające jako muzeum i biblioteka w jednym, jest pierwszą zintegrowaną placówką kulturalną mangi w Japonii. Jest tu ok. 300 tys. woluminów, od bezcennych dokumentów historycznych, do współczesnych popularnych publikacji, oraz dzieła z różnych stron świata. Zbiory przybierają w ilości każdego dnia, bowiem świeżych publikacji też jest bez liku.

 

Muzeum ma 2 piętra oraz niewielkie trzecie piętro (zdjęć wewnątrz, niestety, nie można robić). Jedna z sal jest przeznaczona wyłącznie na ekspozycję międzynarodowych nagród w dziedzinie mangi dla japońskich – i nie tylko- twórców (zdj. powyżej z prawej). Wszystkie zbiory biblioteczne mogą być bez problemu czytane przez zwiedzających. Jest tu także osobna, dziecięca biblioteka tuż przy bibliotece dla dorosłych. Oprócz stałych ekspozycji, muzeum organizuje specjalne pokazy, seminaria i spotkania z popularnymi artystami mangi (którzy mają tu status super gwiazd).

 

Drugim, o wiele mniejszym (w zasadzie bardzo malutkim), ale niezwykle istotnym miejscem dla fanów mangi jest Go Nagai Wonderland Museum w Wajima (zdj.powyżej z prawej). To miejsce poświęcone ojcu współczesnej japońskiej mangi, twórcy wielu kultowych postaci i laureatowi prestiżowej nagrody Konansha Manga Sho – Kiyoshi Nagai, zwanym Go Nagai (zdj. powyżej z lewej). O tym, jak bardzo jest popularny, świadczą liczne zamówienia płynące do artysty z wielu branż przemysłowych, aby projektował przedmioty codziennego użytku (na zdj. obok). Znawcom mangi – także w Polsce – nie trzeba go specjalnie przedstawiać, wystarczy powiedzieć, iż jest ojcem Mazingera-Z.

 

Jeżeli nie chcemy się wgłębiać w istotę mangi, a tylko pocieszyć oczy ich kolorami wystarczy zajrzeć na Akihabarę – najbardziej mangową dzielnicę Tokio. Tam postacie z określonych historii witają nas już od samej stacji metra i są nieustannie obecne na budynkach, bilboardach (zdj. powyżej i poniżej) , a także – w niedziele – w osobach cospayerowców – ludzi (dorosłych), którzy przebierają się w konkretne postacie z mang i przechadzają się główną arterią Akihabary (zdj. poniżej, zdj. z lewej pochodzi z Kurashiki). Można też zamówić sobie oprowadzanie po dzielnicy w towarzystwie anime – przewodniczki.  Czas spaceru 3 godziny, koszt 4 tys. jenów od osoby. Przyjemność ta jest hitem wśród turystów. Można ją zamówić on-line w firmie Akibaland Tours.

 

Gdzie?

Go Nagai Wonderland Museum. 1-123 Kawai – Machi, Wajima, Asaichi-dori. Prefektura Ischikawa

Muzeum jest czynne w godz. 8:00-17:00, bilety kosztują 510 jenów (dorośli), 210 jenów (dzieci).

Najwygodniejszy dojazd: z Kanazawy autobusem ekspresowym ok. 2 godzin.

————————–

Kyoto International Manga Museum, Karasuma-Oike, Nagano-ku, 604-0845 Kyoto

Muzeum jest czynne w godz. 10:00 – 18:00, zamknięte w środy. Najlepiej dojechać tam linią metra Kurasuma. Wysiąść na przystanku Kurasuma-Oike.

 

Polecane wpisy

Brak komentarzy

Zostaw komentarz